آرشیو: آرشیو مهراد روستا

مرا تا عشق تعلیم سخن کرد

آرشیو مهراد روستا

مرا تا عشق تعلیم سخن کرد

آرشیو: تو منو میشکنی لعنتی...

پنجشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۷ ق.ظ

گروه هشت توسط علی عزیزیان در سال 1384 پایه‌ریزی شد. درواقع کمی سخت است که هشت را گروه بنامیم، چون اکثر فعالیت‌های این گروه توسط علی عزیزیان انجام شده و گاهی در این مسیر با افرادی همکاری داشته.

به گفته علی عزیزیان، هدف اصلی تأسیس این پروژه، تجربه‌ای از موسیقی راک با اشعار فارسی بود. گروه هشت در سال ۱۳۸۴ در جشنواره موسیقی «Tehran Avenue» مقام اول را در بین گروه‌های زیرزمینی ایرانی سراسر دنیا کسب کرد.

پیشینه گروه

علی عزیزیان در 20 تیر ماه 1385 به دنیا آمد. با دیدن یکی از ویدئوکلیپ‌های گروه #Nirvana به موسیقی راک علاقه‌مند شد. در ۱۷ سالگی با خرید یک گیتار برقی کهنه اولین تجربه‌های خود را جهت یادگیری نواختن گیتار برقی آغاز کرد. در ۱۸ سالگی یعنی سال ۱۳۷۶ وارد دانشگاه شد.

با آغاز زندگی دانشجویی و ارتباط با دوستان دانشجویی که آنها نیز ساز می‌زدند، قدم در راه موسیقی گذاشت. نوزده ساله بود که با موسیقی گروه #اوهام، از پیشگامان موسیقی راک ایران، آشنا شد. یک سال بعد هم خود او با همکاری شماری از دوستانش گروهی را تشکیل دادند به نام «کم». این گروه پس از مدت کوتاهی از هم پاشید.

او در استودیو بم به عنوان دستیار صدابردار شروع به کار کرد. این کار موقعیتی به او می‌داد که عالوه بر یادگیری حرفهٔ صدابرداری بتواند موسیقی خود را نیز مجانا در استودیو ضبط و تهیه کند.

او تا آن زمان آهنگ‌های خود را در یک کامپیوتر خانگی و برنامه‌های ویرایش کامپیوتری ضبط می‌کرد.

او با مهدی پیرحسینلو، نوازنده گیتار و حمید سعیدی، نوازنده گیتار بیس گروه هشت را در سال ۱۳۸۱ تشکیل داد. گروه هشت آهنگ «می خنده» را تنظیم و ضبط کردند و با این قطعه در مسابقه موسیقی تهران اونیو شرکت کردند و برنده این مسابقهٔ اینترنتی شدند.

در همان سال اعضای گروه هشت به دلایل مالی گروه را ترک کردند ولی علی عزیزیان کماکان پروژه گروه هشت را با همکاری دیگر نوازندگان و استفاده از برنامه‌های ویرایش موسیقی کامپیوتری ادامه داد و در سال ۱۳۸۹ نیز مجموعه‌ای از آهنگ‌های گروه هشت را در قالب آلبوم #بلندتر به بازار موسیقی غیرمجاز ایران ارائه داد.

 

صفحه ویکی‌پدیا این گروه رو هم ایجاد کردم.


باقی پست در ادامه مطلب...
 

شماره عنوان مدت  
۱. «دستهام» ۱:۰۳
۲. «مدرسه» ۳:۲۵
۳. «بِبَر»   ۲:۵۵
۴. «لعنتی مرد»   ۳:۲۴
۵. «من اینجا هستم»   ۳:۴۱
۶. «حرف بزن» ۳:۰۱
۷. «تاریکه»   ۵:۱۶
۸. «عیسی»   ۴:۱۰
۹. «لیلی»   ۵:۱۳
۱۰. «نترس»   ۴:۱۲
۱۱. «میخنده»   ۲:۵۱
۱۲. «باغ بارون زده» (کاور سیاوش قمیشی)     ۴:۲۰
۱۳. «بدتر شد»   ۵:۰۸
۱۴. «آهنگ آخر»  

 

 

 

 

 

 

 

 

 تحلیل شخصی آلبوم

محتوای آلبوم #بلندتر در واقع تمامی ترانه‌های هشت هستندکه در طول نزدیک به 10 سال ساخته شدند، پس نباید انتظار یک آلبوم یکپارچه را داشت. البته این لزوما به این معنا نیست که با یک آلبوم شلخته روبه‌رو هستیم.

در زمینه میکس و مستر آلبوم کیفیت ضعیفی داره در بعضی قطعات ولی با توجه به شرایطی که علی عزیزیان کار کرده به نظرم کاملا قابل قبول هست.

نمرات از 10

موسیقی: 7

ترانه: 7

نوآوری: 7.5

 

تحلیل جداگانه قطعات

👇👇👇👇👇👇👇👇👇

1- اینترو (دست‌هام): ترانه‌ای یک دقیقه‌ای که برای شروع آلبوم مناسب است. شعر این ترانه جزو کار‌های قوی علی عزیزیان نیست ولی خب الزامی نداره که تمامی قطعات یک آلبوم خوب باشه.

"میشه تو خواب تا ستاره‌ها رفت..."

 

2- مدرسه: 👇👇👇

"مثل من توام خوردت کردن؟ / مثل من توام تنهات گزاشتن؟ 

مثل من توام دست پاتو بستن؟ / مثل من توام دلتو شکستن؟"

این ترانه یادآور تِرَک Another Brick in the Wall از آلبوم دیوار #PinkFloyd است. مضمون مدرسه و له کردن توانایی‌ها و استعدادهای بچه‌ها در سیستم سنتی مدارس، مخصوصا مدارس دهه 60 که همه‌ای این بچه‌ها حاصل آن سیستم بودند.

علی عزیزیان: " این آهنگ در مورد مدرسه‌ای هست که هر روز توش زندگی می کنیم. جایی که براساس بی‌اهمیت‌ترین چیزها قضاوت میشی، به بی‌معنی‌ترین گناه‌ها محکوم میشی و در نهایت نه تنها راهی بهت نشون داده نمی شه، بلکه طوری روحت رو به تمسخر می گیرن که دیگه حتی خودت هم توان جست وجو کردن برای حقیقت رو نخواهی داشت و این مدرسه تنها به اون کلاس های تاریک با لامپ های مهتابی و زمین سرامیکی... با اون ناظم هایی که هر روز اندازه موهاتو سانت می کنن و از رنگ شلوارت ایراد می گیرن محدود نمی شه، کم کم اونو همه جا می تونی ببینی، توی خیابون، توی پارک، توی پیتزا فروشی...

دقیقا مانند تصویر مدرسه در موسیقی دیوار #PinkFloyd "

🎦 موزیک ویدیو 

آجری دیگر در دیوار (Another Brick in the Wall)

ساخته سال 1979 میلادی

خواننده: #PinkFloyd

ترانه سرا: راجر واترز

لینک دانلود: [ https://telegram.me/Bisacolax/1084 ]

 

 

4- لعنتی مرد: "لعنتی مرد و زنده‌تر شد" این ترانه ترکیب دردناکی از اندوه و کمبود و مرگ، به علاوه‌ی اعتراض و فریاد است. 

"اون صداش بلندتر شد/ وقتی تنش پر از درد شد

وقت رفتن قشنگتر شد/ خندید و شکست و کشت و رد شد"

علی عزیزیان در جایی میگه: "خیلی دلم می خواست بلد بودم که تصمیم بگیرم راجع به یه موضوعی آهنگ بسازم و این کار رو هم بکنم. اما متاسفانه یا خوشبختانه بلد نیستم. در نتیجه تمام آهنگ هایی که از من می شنوین هر کدوم در شرایط خاصی از زندگی من ساخته شده که گویای اون تجربه یا حس خاص من بوده. در واقع این آلبوم می تونه

زندگینامه یا دفتر خاطرات من به حساب بیاد. "

 

"حتی نفهمید واسش کم بود / اگه تهش هیچی نبود قشنگتر بود"

همچنین این قطعه یکی از بهترین‌ترانه‌ها از لحاظ آهنگسازی است.

 

5-من اینجا هستم:

"من اینجا هستم، تو این صداها

حتی اگه سنگ رو سرم بباره

تو سرم صداها، لای دعاها

بلند میکوبه که یادم بیاره"

موسیقی‌ای به شدت اعتراضی و متال، ترانه‌ای برای اثبات وجود و یادآوری قدرت خود

علی عزیزیان می گوید: "به نظر من... موزیک راک موزیک هنجار شکن و هنجار گریزی هست، اما اصراری به این نداره که بگرده ببینه آدمیزاد چی کار می کنه و الزاما در خلاف جهت اون به راه بیفته... موزیک راک، موزیک مبارزه با هنجارهای غلط و بی اساسه که در طول زمان به عادت تبدیل می شه. "

 

9- لیلی

"از دست دخترک بترسین

اون با دست‌های کوچیکش

گردن مار رو میگیره

تو چشمات میخ میکوبه!"

یکی از باحس‌ترین ترانه‌ها، نحوه تلفظ خواننده در این ترانه بسیار حرفه‌ایست. درواقع همبستگی شعر و موسیقی و لحن خواننده در این آهنگ به اوج میرسد. 

"این دختره مثل ماره!"

 

10- نترس: 

ترانه نترس که از نظر شاعری، نوع اجرای موسیقی و خواندن از کارهای شاخص این لبوم است، ویدئوکلیپ خوب و خوش ریتمی دارد که توسط رضا میرزادگان ساخته شده است. ویدئو یک کار شیک و تمیز است که می تواند توسط هر گروه فرنگی در هر کشور خارجی ساخته شده باشد. حال و هوای ترانه نترس و ویدئوی آن به ترانه Turnes My of One از آلبوم دیوار پینک فلوید نزدیک است.

موزیک ویدئو ترانه "نترس" گروه #هشت 2009

🎦 youtu.be/bmOCPwiJJJ0

لینک دانلود: [ https://telegram.me/Bisacolax/1090 ]

 

11- میخنده: 

یکی از برترین ترانه‌های گروه هشت از لحاظ ترانه که در جشنواره موسیقی مستقل "تهران اونیو" توانست رتبه اول را به دست آورد.

علی در مورد این ترانه میگوید: 

"من اونیم که کثیف‌ترین چیزها رو نعره میزنم برای اینکه چرا وقتی هست، بگیم نیست؟ ...

هممون داریم میخندیم ولی فرار میکنیم از خندیدنمون، حداقلش اینه که من یه آدمیم که درسمو ول کردم برای چیزی که بهش علاقه داشت.برای موزیک. نتیجش این شد که کار من تمومه. کار من خیلی وقته تمومه. 

همه چی رو گزاشتم کنارم تا برسم به چیزی که بخاطرش تلاش کردم، ولی نمیرسم بهش. پس فرقی نداره واسم."

 

"پسره نمیتونه ببینه، که دوستش داره جلوش میمیره

چشاشو نمیتونه ببنده، اما میخنده!

پسره نمیتونه بفهمه، که دنیا چرا اینقدر بیرحمه؟

جلوشو نمیتونه بگیره، اما میخنده!

چون فرقی نداره! وقتی راهی نداره! 

پس آروم میشینه! تا به وقتش بمیره!"

 

12- باغ بارون زده:

این ترانه که کاور یکی از ترانه‌های سیاوش قمیشی هست، بسیار عالی به سبک راک انتقال داده شده.

"من از صدای گریه تو به غربت بارون رسیدم، تو چشات باغ بارون زده دیدم"

 

13- بدتر شد:

یکی از بهترین ترانه‌های هشت، 

"میشه رد شد، بزرگتر شد..

میشه همه چیز رو فهمید، بدتر شد.."

ترانه‌ای که به انتخواب‌هایی که تو زندگیمون میکنیم اشاره میکنه. اینکه میتونیم تبدیل به چی بشیم. اینکه میتونیم از اتفاقات دور و برمون چه برداشتی داشته باشیم. اینکه میخواهیم همینجوری ادامه بدیم.

 

 

 

آرشیو نظرات  (۲)

۲۳ مهر ۹۵ ، ۱۹:۵۹ زهیر خنیاگر
خیلی هم عالی بی صبرانه منتظر پادکستت هستم ... راستش راک رو به متال ترجیح میدم زیاد نتوستم با متال ارتباط برقرار کنم ...
۲۲ مهر ۹۵ ، ۰۱:۰۹ زهیر خنیاگر
داداش از همون روز رفت که رفت این تعطیلات مسخره تموم بشه میاد دانشگاه برام میاره ...
ولی چندتا که تو گوشیش بود ریختم رو لپ تاپ ... خودم کارا بند tool رو دنبال میکنم ... slash رو هم تابستون باهاش آشنا شدم شدم کاراش عالین روحو دیوونه میکنه واقعا ... john lennon رو هم واقعا ستایش میکنم ... اگه از john lennon خوشت میاد فکر کنم کارا radiohead هم باهاش حال کنی ... فعلا حدود 13 گیگ آرشیو راک خارجی دارم این رفیقم هم بیاره تقریبا کامل میشه ...
حالا سر فرصت چندتا موزیک باحال برات میفرستم ببینم سلیقت شاید باهام سازگاری داشت :)
البته من راک خارجی رو به صورت حرفه ای گوش ندادم اما کم کم دارم این کارو انجام میدم ... فعلا فقط با گیتار الکتریکی که میزنن حال میکنم :)
در ضمن اطلاعاتم شاید کاملا درست نباشه ولی این چیزی بود که خودم میدونم ... تو هم اگه گروه خاصی میشناسی کارش خوبه معرفی کن ...
توئیتر هستم ولی راستش درگیرم نمیرسم بیام ... در آینده یکم سرم خلوت شه و این دانشگاه مزخرف تموم بشه اونجا هم میام ...
پاسخ:
برو حالشو ببر آقا، مایه بدبدبخت باید اینترنتو شخم بزنیم بلکه بتونیم دو تا آلبوم پیدا کنیم. 
Tool و slash رو هنوز گوش ندادم. حالا که پیشنهاد دادی حتما میرم سراغش. جان لنون که سلطانه. رادیو هد هم جزو بند های خیلی خیلی محبوبمه مخصوصا آلبوم in rainbows و OK Computer.
سعیم بر اینه که گروه معرفی کنم، از گروه های ایرانی هم شروع کردم ولی دارم به زودی یه پادکست صوتی ضبط میکنم از روی یک کتاب در مورد کل تاریخچه موسیقی راک و زیرزمینی ایران. تا هفته دیگه منتشرش میکنم. حتما نظر بده! 
اگر هم خواستی وارد سبک متال شی، متالیکا و Disturbed رو خیلی من کراش دارم روشون :-P


حالا سر فرصت چندتا موزیک باحال برات میفرستم ببینم سلیقت شاید باهام سازگاری داشت :D

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">